تبلیغات
پژوهشکده مجازی تربیت اسلامی بنیان - امام خامنه ای : ما می گوئیم علوم انسانى را یاد بگیریم تا بتوانیم شكل بومى آن را خودمان تولید كنیم و این را به دنیا صادر كنیم.

پژوهشکده مجازی تربیت اسلامی بنیان

مقام معظم رهبری امام خامنه ای مد ظله العالی :

اینكه پشت سر پیشرفت علوم، پیشرفت فكر وجود دارد؛ اینكه مبدأ تحول ملت ها بیش و پیش از آنچه كه علم و تجربه باشد، فكر و اندیشه است، كاملاً حرف درست و اثبات شده‌اى است. به همین دلیل است كه من روى مسائل علوم انسانى حساسیت به خرج میدهم. ما به هیچ وجه نگفتیم كه دانسته‌هاى غربى‌ها را كه در زمینه‌هاى گوناگون علوم انسانى پیشرفت هاى چند قرنىِ زیادى داشتند، یاد نگیریم یا كتابهاى اینها را نخوانیم؛ ما میگوئیم تقلید نكنیم. در بیانات این خانم هم همین نكته وجود داشت و نكته‌ى درستى است.

 مبانى علوم انسانى در غرب از تفكرات مادى سرچشمه می گیرد. هر كس كه تاریخ رنسانس را خوانده باشد، دانسته باشد، آدم هایش را شناخته باشد، این را كاملاً تشخیص می دهد. خب، رنسانس مبدأ تحولات گوناگونى هم در غرب شده؛ اما مبانى فكرى ما با آن مبانى متفاوت است. هیچ ایرادى هم ندارد كه ما از روان‌شناسى و جامعه‌شناسى و فلسفه و علوم ارتباطات و همه‌ى رشته‌هاى علوم انسانى كه غرب ایجاد و تولید كرده یا گسترش داده، استفاده كنیم. من بارها گفته‌ام كه ما از یادگیرى به هیچ وجه احساس سرشكستگى نمی كنیم. لازم است یاد بگیریم، از غرب یاد بگیریم، از شرق یاد بگیریم - «اطلبوا العلم ولو بالصّین» خب، این كه روشن است. ما از این احساس سرشكستگى می كنیم كه این یادگیرى به دانائى و آگاهى و قدرت تفكر خود ما منتهى نشود. همیشه كه نمی شود شاگرد بود؛ شاگردى می كنیم تا استاد شویم. غربى‌ها این را نمی خواهند؛ سیاست استعمارى غرب از قدیم همین بوده؛ میخواهند در دنیا یك تبعیضى، یك دو هویتى‌اى، یك دو درجه‌اى در مسائل علمى وجود داشته باشد.

 یكى از علوم انسانى، تاریخ است. باز هم من توصیه میكنم كه تاریخ بخوانید. تاریخ دوره‌ى استعمار را بخوانید تا ببینید غربى‌ها على‌رغم ظاهر نونوارِ اتوكشیده‌ى ادكلن‌زده‌ى منظم و مرتب و داعیه‌هاى حقوق بشرشان، چه وحشیگرى عظیمى در این مقوله كردند. نه اینكه فقط آدمها را بكُشند؛ در دور نگهداشتن ملت هاى تحت استعمارِ خودشان از عرصه‌ى پیشرفت و امكان پیشرفت در همه‌ى زمینه‌ها هم تلاش زیادى كردند. ما می خواهیم این اتفاق نیفتد. ما میگوئیم علوم انسانى را یاد بگیریم تا بتوانیم شكل بومى آن را خودمان تولید كنیم و این را به دنیا صادر كنیم. بله، وقتى كه این اتفاق افتاد، آنگاه هر یك نفرى كه از مرزهاى ما خارج میشود، مایه‌ى امید و اتكاى ماست. بنابراین ما می گوئیم در این علوم مقلد نباشیم. حرف ما در زمینه‌ى علوم انسانى این است.

...

در مورد علوم انسانى كه صحبت شد، این نكته را من عرض بكنم؛ آنچه كه ما در باب علوم انسانى گفتیم و من تكرار می كنم، همان چیزى است كه عرض شد: ما بایستى در علوم انسانى اجتهاد كنیم؛ نباید مقلد باشیم. اما حالا فرض كنید كه فلان رشته‌هاى علوم انسانى در دانشگاه حذف بشود یا حذف نشود یا كم بشود؛ من روى این چیزها هیچ نظرى ندارم. من نه نفى میكنم، نه اثبات میكنم؛ یعنى كار من نیست، كار مسئولین است. ممكن است مصلحت بدانند بعضى از رشته‌ها را حذف كنند یا نكنند؛ حرف من این نیست؛ حرف من این است كه در باب علوم انسانى كار عمیق انجام بگیرد و صاحبان فكر و اندیشه در این زمینه‌ها كار كنند.

 (بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان 19/5/1390)

( ضرورت تحول و ارتقای علوم انسانی از منظر مقام معظم رهبری امام خامنه ای مد ظله العالی ، جمع آوری از پژوهشکده مجازی تربیت اسلامی بنیان )

موضوعات

به گالری تصاویر دیدنی پژوهشکده مجازی تربیت اسلامی بنیان خوش آمدید

نظرسنجی

    به نظر شما آیا نظام آموزش و پرورش كشور در حوزه تربیت اسلامی موفق بوده است ؟



  • فهرست مطالب پ‍ژوهشكده بنیان

آمار وب سایت

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • بازدید ماه آینده :
  • تعداد کل اخبار :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :